Åh nej, ikke igen.
Standard-fornærmetheden har fået en ny undertøjsreklame at hidse sig op over. Der er allerede ét dødsfald – kampagnen er tonet ned i Norge. JBS – Klassisk undertøjsmærke for mænd – er ved at positionere sig blandt de unge istedet for det klassiske netundertrøje-segment.
Det gør de med en kampagne, der spiller på to ting. For det første at målgruppen typisk er lidt ligeglade med at kigge på andre mænd. For det andet den fetish, som mange opfatter lidt lummert: Mænd der snuser til pigetrusser. Løsning: Kampagnebilleder med forskellige kvinder (nonnen, sygeplejersken, stuepigen og sekretæren), der – tilsyneladende efter en ordentlig “tur” – snuser til et par JBS-underbukser.
Klik bare på billederne: (Advarsel de bliver kun større, men det bliver de ikke ringere af).
Og så kommer standardfornærmetheden omkring porno i det offentlige rum, kvindeundertrykkelse, og det er minsandten også skadeligt for børn (!). På Politiken.dk kan man så læse at chef-puritaneren Lone Skov Al Awssi synes det er meget, meget slemt. Det syntes hun og Karen Hallberg også, da de var med til at tvinge Sloggi til at lukke deres “verdens bedste numse”-konkurrence
»Jeg tager på foreningens vegne dybt afstand fra reklamen fra JBS. Jeg finder den pornoficeret, krænkende for kvinder og direkte skadelig for børn og unges opfattelse af seksualitet«, siger Lone Skov Al Awssi, der er formand for foreningen Pornofrit Miljø
Jeg undres! Når JEG ser de pågældende billeder, så er der ikke nogen tvivl om at de er – meget – erotiske – men Porno er det godt nok ikke. For det andet så viser de ikke (i mine øjne) kvinden som sex-objekt eller på anden måde som offer for maskulin seksualitet (det er nemlig dén, der er heeeeelt forkert). Den viser en kvinde der lige har udlevet SIN seksualitet, og spillet med på det, der traditionelt er mandens præmisser. Altså en stærk, selvbevidst, kropslig frigjort og ikke-romantisk seksualitet (hint: det er det sidste, der er slemt!). Der mangler både blomster, romantisk soft-udtoning og blomster og solnedgang over havet.
Og så er det jo, at kvindens seksualitet bliver farlig. Og derfor skal det være nogens skyld – og hvem er mere nærliggende… Hallooooooo; Hvad med at nyde, at erotisk inspireret reklame for én gangs skyld gør sex til et objekt for kvinden istedet for kvinden til et objekt for (mandens) seksualitet.
Karen Hallberg (forkvinde for dansk Kvindesamfund) var også helt oppe og ringe i forbindelse med Sloggi-kampagnen. Det var 100% forudsigeligt, men nu tager Karen så retorikken op i et helt nyt gear ved at blande kvindehandel ind i debatten. Kvinder handles altså hele tiden, og det er næsten det samme som at det er pornoens skyld og JBS laver pornoreklamer, så faktisk er det nærmest JBS’s skyld. Og det er egentlig meget naturligt, for det er jo underbukser til mænd, og mænd er nogle svin. Cirklen er (kort-)sluttet. Karen siger:
… Disse regler siger blandt andet, at kvinder og mænd ikke må reduceres til sexobjekter i markedsføring.
Men det er, hvad JBS’s reklamer gør, mener landsforkvinde Karen Hallberg fra Dansk Kvindesamfund:
»Jeg synes i høj grad, at kvinderne i reklamen virker som sexobjekter. Og jeg så gerne, at JBS frivilligt indså det og efterfølgende drog konsekvenserne heraf«, siger hun og tilføjer:
»Det er særligt uheldig i en tid, hvor prostituerede kvinder handles, som var det en anden almindelig vare«.
Karen: Politiet vurderer at 1-2 procent af de 2.500-3.000 udenlandske prostituerede i Danmark (altså 50-100 kvinder) er “handlede”. Det ER slemt, men det ER nok ikke fordi nogen har set reklamer for et par brune-mønstrede underbukser. Vel?
Come orne Karen, det må du kune gøre bedre – selvom du rødmer over bar hud og frivole kvinder. Her er et billede af Karen Hallberg. Klik ikke på det. Der sker nemlig ingenting overhovedet!