Nærvær og meditation

… af Mark Colclough 

Nærvær
Hvad er nu det for en størrelse? Mange af mine klienter oplever at ordet bruges imod dem, typisk af arbejdsgiveren, ægtefællen eller kæresten, der udbryder ”Du er simpelthen ikke nærværende!” Ordet bruges i den negative forstand, noget der mangler, udebliver, savnes.

At læne sig
Jeg kan særligt godt lide dette begreb. Nærvær kan opleves som at læne sig ind til sig selv, hverken fremad i tankerne om hvad der skal ske, eller tilbagelænet i fortiden om hvad der kunne være blevet til. At leve bevidst nærværende frem for at være konstant orienteret mod et andet sted, en anden tid. Læner du dig inden i dig, opleves en ubeskrivelig fred og frihed.

Meditation
Én af de mange indfaldsveje til nærvær er at meditere. For et par år siden var jeg i terapi. Jeg havde netop oplevet et smerteligt brud med kæresten efter hendes mors dødsfald, jeg var ked af det. Min terapeut, der også var buddhist, opfordrede mig til at slippe min mentale identificering og opleve verden gennem mine sanser. ”Hvad taler hun om?” tænkte jeg, og netop dér blev jeg nysgerrig.

En anden af mine store interesser er at dykke – denne interesse har jeg dyrket i Thailand, Egypten, Mexico og Honduras. Evnen til at styre vejrtrækningen under et dyk afgør bl.a. om dykket varer 20 eller 90 minutter. Enhver meditationspraksis tager også udgangspunkt i åndedrættet.

Åndelighed og åndedræt
Som tilflytter til Danmark fra England, studser jeg over dette ordbrug, og ser det smukke i, hvordan noget så stort som “spirit” og noget så nærværende som “breathing” sammenføres på dansk i ordene åndelighed og åndedræt.

Også du har et åndedræt, det er noget der har været med dig hele livet. Åndedrættet opleves simultant af din krop, dine følelser og dit sind. Åndedrættet er en bro der forbinder din bevidsthed med livet, forener din krop og tanker. Når som helst, du bliver anspændt eller adspredt i din bevidsthed, kan du til enhver tid vende tilbage til åndedrættet.

Også for at tilgå meditation – uanset form – er det nødvendigt at have en bevidst relation til dit åndedræt.

Fokus, samling og oplevelse
Mens du læser disse ord, vil jeg gerne bede dig om et lære følgende øvelse at kende. Du kan derefter tage den med dig ude i sommeren, efteråret og vinteren – se hvor den fører dig hen:

Etabler din bevidsthed på åndedrættets kvalitet lige i dette øjeblik. Lad åndedrættet være naturligt og uanstrengt. Mærk, hvor dybt du trækker vejret – og om du drager et suk. Ved næste indånding, tæl da varigheden af indåndingen… 1 – 2 – 3 og så videre. Hold en lille pause når lungerne synes at have fået luft nok, og slippe vejret naturligt igen. 1 – 2 – 3 og så videre. Læg mærke til, hvilke tal du fik. Mange oplever i starten, at indåndingen er kortere end udåndingen, f.eks. 3/5. Næste gang du trækker vejret, se om du kan forlænge ind og udåndingen med 2, f.eks. fra 3/5 op til 5/7.

Tag øvelsen med dig udendørs, næste gang du går tur. Tæl med dine skridt, hvor lange dine ind og udåndinger er. Efter et stykke tid med disse øvelser, vil du opleve at åndedrættets længder udlignes. Øv dig maks. 20 til 30 åndedræt ad gangen, og giv slip igen.

Når du øver dig på at tælle og trække vejret, vær bevidst om, hvordan andre tanker og følelser trækker sig i et øjeblik. I vores fortravlede hverdag, ja, i vores fortravlede sommerferie, kan det være rart at opnå blot et øjebliks stilhed og fred – åndedrættet viser dig vej.

Meditation i København
Er du interesseret i at vide mere, og kunne du tænke dig at komme en oplevelse nærmere dig selv?

Meditation gør dig i stand til at hæve dig over dine mere eller mindre ubevidste mønstre, og iagttage dem så at sige “live på skærmen”. Øget nærvær på dig selv gør det nemmere for dig at spore begyndende tegn på stress eller vrede.

Kontakt Mark Colclough via hjemmesiden  http://din-terapeut.dk eller e-mail mark@din-terapeut.dk eller giv ham et kald på 20 21 22 44

God sommer!

Scroll til toppen