Hvad er det med den pik?
Nyeste vi-skal-diskutere-seksualitet-i-det-offentlige-rum handler om en kampagne for brystforbedring (typisk=forstørrelse antager jeg) på bybusser i København. I Politiken i går kunne man bl.a. læse
»Vi undrer os over, hvor de nøgne mænd er henne. Hvorfor det altid kun er nøgne kvinder, vi ser i det offentlige rum? I dag kan alt jo forbedres, og det er da synd, at mænd ikke også kan se, hvordan de kan optimere deres kroppe. At de aldrig kan se andre mænds genitalier og sammenligne«, siger talskvinde Irene Manteufel, der er journalist.
Så tænker jeg. Hallo: Du er journalist, altså skal du vel nogenlunde selv kunne regne ud – eller researche dig til – forklaringen. Som fx. kunne være:
- Målgruppen er større*): Masser af kvinder vil (overbeviser de hinanden om**) gerne have “forbedret” barmen. Meget, meget, meget få mænd har lyst til at få sat kniven i deres bedste ven.
- Efter Jørn Ege blev berømt (!) er efterspørgslen efter penis-kirurgi dalet til 0,00000000næsten ingenting. No wonder, Sherlock
- Mænd HAR bare lettere ved at lære at leve med at deres diller ikke er model “Rocco Siegfriedi”, end kvinder har ved at leve med at deres barm er af en anden beskaffenhed, end de selv synes
*) Grundantagelsen (jeg er trods alt uddannet Civiløkonom) er, at marketingomkostningerne ikke spildes fordi en reklame-fister gerne vil have nogle pat-billeder. Hvis der reklameres, så er det fordi der sandsynligvis ER en målgruppe, der sandsynligvis ER modtagelig overfor budskabet og den reklamerende mener at kunne tjene en skilling på denne modtagelighed.
**) Der kom lige en påstand om at det er kvinderne der overbeviser hinanden om nødvendigheden af et indgreb. Jeg har talt med en hel dem af dem, der gerne vil have brysterne fixet. Fx. fordi deres kæreste synes det er en idiotisk idé, når nu dem de har ikke fejler noget. Jeg har også talt med nogle hundredrede mænd – ikke kun om bryster, men alligevel. Faktisk er der ikke en eneste af de mænd jeg kender, dem der er mine venner eller nuværende eller tidligere klienter, der har udtalt sig positivt om silicone-babser. De foretrækker au naturel-modellen. Så jeg vil stædigt fastslå, at det stort set altid er kvinderne der gerne vil have brysterne – ikke deres forhenværende, nuværende eller potentielle kærester.
Til spørgsmålet om hvorfor der ikke er flere nøgne mænd og eller deres lem i reklamerne: siger Kenneth suk Reinicke bl.a.
“Blikket er stadigvæk meget rettet mod kvinden og dyrkelsen af ’den skønne kvindekrop’, som skal stå til rådighed for det mandlige begær og den mandlige nydelse”
Ja Kenneth, eller også er det fordi der BARE IKKE ER NOGET SALG i pik-billeder, ing! Fat det nu. Reklamefolk og dem, der producerer produkter og serviceydelser – herunder brystforbedring / -forstørrelse / -formindskning /-forbandelse har ikke noget korstog mod hverken kvinders eller mænds seksualitet, grænser eller deres personlige integritet. De vil bare gerne tjene en skilling på det, de nu kan. End of story.
»Når manden portrætteres nøgen, fremstår han som maskulin, potent og aggressiv. Du kan godt vise en velbygget Calvin Klein-herremodel med en ordentlig bule i bukserne: Her kommer daddy! Men så snart det har homoerotiske associationer, som kampagnebilledet lidt har, fordi man dvæler ved pikken, så bliver det rigtigt kontroversielt«, mener Kenneth Reinicke
Eller også er det bare fordi
A) Calvins reklameafdeling er mere kompetent end Jørn Eges
B) Der ER flere kunder til boxers, end til penis-korrektion.
Det behøver ikke at være noget kønspolitisk ligestillingskomplot, vel? Kom over det, please.