fbpx

Fald langsomt i søvn på et spørgsmål – og få svar i drømme.

1) Formulér det spørgsmål, du har lyst til at få indsigt i.

Gå gerne med spørgsmålet hele dagen og tænkt lidt over det – og omformulér det til det er mest muligt præcist på det emne du vil undersøge. Ofte kan det være gavnligt at formulere det som et spørgsmål du er lidt bange for at høre svaret på. Hvis spørgsmålet fx. er

  • “hvorfor har jeg ikke lyst til sex”
  • “hvad kan jeg gøre for at blive bedre til at holde aftaler”
  • “Hvordan gør jeg min mor mere glad”

så overvej at spørge (som eksempel – det skal jo være dit eget spørgsmål) om fx

  • “hvad får jeg ud af / undgår jeg ved at undgå sex”
  • “Hvilke positive ting opnår jeg ved at komme for sent eller bryde mine løfter”
  • “Hvad kan jeg gøre for at rumme min mors surhed / kedafdethed /…”

2) Gå i seng “i ordentlig tid”
– selv du ikke kan (eller er bange for ikke at kunne falde i søvn). Læg dig med åbne øjne, og luk dem bevidst et øjeblik og åben dem igen – og vent lidt mens du bare mærker hvordan du har det i kroppen. Luk derefter øjnene igen – denne gang lidt længere, og åbn dem derefter igen. Forestil dig at du måske har øjnene lukket i 5 % af tiden og åbne i 95% af tiden. Luk derefter øjnene gradvist længere og længere, så du for hver gang holder dem lukket måske 30 sekunder længere. Du kan evt. tælle og mærke dit åndedræt mens du tæller. så har du øjnene lukket i 10 % af tiden og lidt senere 20 % af tiden osv. Til sidst, når dine øjne er lukkede, så “lind lit på låget”, så du kigger en lille bitte smule ud – bare slipper en anelse virkelighed ind ad gangen.

3) Vågn langsomt

Processen er den modsatte når du vågner – uanset om du vågner af dig selv eller det er fx vækkeuret der slukker for søvnen: Luk langsomt virkeligheden ind og tilllad lidt efter lidt mere af den at fylde; så det tager måske 5 m inutter fra du vågner til du har helt åbne øjne – mens du samtidig mærker dit åndedræt og din krop. Hvad er der for nogle spor nattens søvn har sat? Fysiske / kropslige fornemmelser, drømme, tanker osv. Fasthold alt det du kan ved at skrive det ned i den bog, du har liggende på natbordet (så du ikke skal op og lede efter den) – i så stor detalje som det er dig muligt.

4) Fasthold resultatet

Det er ikke sikkert at der ER en drøm; Det er OK, så har du måske ikke har brug for at få en drøm denne nat – måske kommer der en i morgen eller en anden dag. Mærk i stedet efter hvordan du har det med, at der tilsyneladende ikke var nogen drøm. Hvis der er en drøm eller andre tanker / “spor” fra natten, så fasthold dem så detaljeret som du kan. Nogle gange er der måske et enkelt billede, andre gange en kort stumfilm i sort/hvid, andre gange et kæmpe drama i stereo og Technicolor – fasthold så mange detaljer du kan – ved at bruge alle dine sanseindtryk og skrive dem ned.
Nogle gange er der bare udhvilethed, nogle gange en konkret anvisning på et konkret problem (måske endda svaret på dit spørgsmål) men som regel er der ikke et “færdigt resultat”

5) Genfortæl historien

Hvis der er drømme du ikke helt forstår, eller detaljer du ikke forstår / passer sammen osv, så kan du bruge en simpel drømmetydningsmodel:
Genfortæl drømmen (som du jo lige har skrevet ned) – men indsæt DIG SELV i alle symboler og personer efter tur. Hvad giver det anledning til at tænke, hvis du genfortæller eventyret (hvis nu din drøm var “Fyrtøjet”) med dig selv først som tinsoldaten, så som heksen, som det hule træ, som hunden / hundene med de store øjne, som trækisten, som guldet i kisten osv. Det virker lidt underligt for mange af os at skulle leve os ind i at være noget andet / en anden end os selv – men prøv det alligevel

Tydning af drømme og symboler er MEGET mere end beskrevet ovenfor, men det er en måde at komme i gang med / få adgang til en del af din underbevidsthed – som rummer en mase information og visdom – som oven i købet er din egen

Indkøbskurv
Scroll til toppen